Informacje

Analiza ukraińskiego eksportu do Europy

Import mięsa drobiowego z Ukrainy do Unii Europejskiej wzrĂłsł w zeszłym roku o 13 procent i wyniĂłsł ponad 48 tys. ton. Ukraina jest tym samym trzecim największym, po Brazylii oraz Tajlandii, eksporterem mięsa drobiowego do Europy spośrĂłd krajĂłw trzecich. Ten wynik jest tym bardziej imponujący, że jeszcze trzy lata temu Ukraińcy mieli zerowy udział w unijnym imporcie.

Dotychczas polskie mięso drobiowe było w Europie bezkonkurencyjne cenowo. Pojawienie się dostaw z Ukrainy zmieniło tę sytuację. Siłę handlową Ukrainy obrazuje fakt, że w około 100 tysiącach ton całkowitego wzrostu unijnego importu mięsa drobiowego w ostatnich trzech latach aż połowę stanowi przywĂłz z Ukrainy.

W eksporcie na europejski rynek Ukrainie pomagają bezcłowe kontyngenty ustanowione przez Unię z tym krajem. Ukraińskie przedsiębiorstwa znacznie przekraczają jednak swoje kwoty korzystając także z przywilejĂłw dostępnych wszystkim państwom pozaunijnym zgodnie z tak zwanymi regulacjami „erga omnes” przyjętymi przez Komisję Europejską 10 lat temu.

PorĂłwnanie struktury przywozu produktĂłw drobiowych z Ukrainy w roku 2015 i 2016 pokazuje jeszcze inne niekorzystne dla polskich przedsiębiorstw zjawisko. Ukraińcy w sposĂłb wyraźny zwiększają także eksport do Europy produktĂłw z wyższą wartością dodaną. W tym asortymencie działają poza jakimikolwiek przywilejami i płacą normalne cła. W strategiach wielu polskich firm jako szansę rozwojową wpisano właśnie zwiększanie sprzedaży mięsa bardziej przetworzonego, na ktĂłrym można stosować wyższe marże.

W imporcie z Ukrainy do Unii Europejskiej  54 procentowy ma udział wwĂłz bezcłowy dedykowany temu krajowi, 27 procent to import uprzywilejowany na zasadach „erga omnes”, a aż 19 procent to import związany z pełną opłatą celną. Sukces we wzroście wolumenu eksportu z pełnymi cłami ma   swoje korzenie rĂłwnież w dużej integracji pionowej ukraińskich firm oraz w wojnie o Krym. Konflikt spowodował spadek wartości ukraińskiej waluty, ktĂłry przełożył się na zwiększenie i tak bardzo atrakcyjnej cenowo oferty ukraińskich przedsiębiorstw.

W 2016 roku wyprodukowano w Polsce ponad 2.268 tys. ton mięsa drobiowego, z czego wyeksportowano 1.023 tys. ton. Szacuje się, że ponad 80 procent tego eksportu trafiło do Unii Europejskiej.