Informacje

Kolejne wyroki WSA w Poznaniu korzystne dla podatników prowadzących działy specjalne produkcji rolnej.

O przełomie w orzecznictwie WSA dotyczącym zasad opodatkowania działĂłw specjalnych produkcji rolnej  pisaliśmy  28 kwietnia 2010 r. w artykule opublikowanym na naszej stronie pt. „Wyrok WSA w Poznaniu z 20 kwietnia 2010 r. - to przełom dla rozstrzygnięcia sporu działĂłw specjalnych produkcji rolnej z fiskusem.” -  http://www.kipdip.org.pl/article/id/490

27 maja 2010 r. WSA w Poznaniu uchylił kolejne trzy decyzje izb skarbowych w sprawach podatnikĂłw - producentĂłw drobiu.
 O wyrokach tych poinformowała  "Rzeczpospolita" (z 8.06.2010 r.) w artykule:
„Jaki PIT zapłaci producent pieczarek.  RolnikĂłw  obowiązywał podatek dochodowy według norm szacunkowych, bo działali w zaufaniu do organĂłw. - Podstawą ich rozliczenia była bowiem decyzja naczelnika urzędu skarbowego o wysokości zaliczek na poczet podatku dochodowego, jaki w danym roku mają płacić w związku z prowadzoną przez siebie działalnością."
W bazie orzeczeń NSA  opublikowana została  sentencja wyroku z dnia 20 kwietnia 2010 r.  (
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/8ECB6B541A )


Niezmiernie istotne dla pozytywnego rozstrzygnięcia sprawy jest, że WSA w Poznaniu   w uzasadnieniu do sentencji wyroku z dnia 20 kwietnia 2010 r. ( str. 10 ), odniĂłsł się także do niekorzystnego dla podatnikĂłw wyroku NSA z dnia 20 czerwca 2008 r. :
"Sądowi znana jest treść wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 czerwca 2008 r. (sygn. akt. II FSK 183/07, LEX nr 392625), w ktĂłrym wskazano, że wykładnia gramatyczna art. 24a ust. 1 u.p.d.o.f. prowadzi do wniosku, że nakłada on obowiązek prowadzenia albo podatkowej księgi przychodĂłw i rozchodĂłw, albo ksiąg rachunkowych - zgodnie z odrębnymi przepisami - na wszystkie wymienione w nim podmioty prowadzące działalność gospodarczą bez wyłączenia działĂłw specjalnych produkcji rolnej. ZwrĂłcić należy jednak uwagę, że wyrok ten zapadł w sprawie, w ktĂłrej przedmiotem rozstrzygnięcia pozostawała pisemna interpretacja przepisĂłw prawa podatkowego. W ocenie Sądu rozpatrującego przedmiotową sprawę w przypadku interpretacji urzędowych organy podatkowe i Sądy powinny stosować interpretację ścisłą opartą przede wszystkim na wykładni językowej, ponieważ udzielenie interpretacji wnioskodawcy ma na celu zapewnienie mu przewidzianej w przepisach prawa podatkowego ochrony w przypadku zastosowania się takiej interpretacji. Natomiast w odniesieniu do kontroli sprawy, w ktĂłrej została wydana decyzja określająca wysokość zobowiązania podatkowego stosuje się ogĂłlne zasady dokonywania wykładni przepisĂłw prawa podatkowego ze szczegĂłlnym uwzględnieniem zasady in dubio pro tributario."

Sąd wyjaśnił powołanie się na tę zasadę: " Przystępując do wykładni przepisĂłw ustawy o podatku dochodowym od osĂłb fizycznych, w zakresie będącym przedmiotem sporu w niniejszej sprawie, na wstępie zauważyć należy, że w odniesieniu do interpretacji podatkowych w literaturze i w orzecznictwie podkreśla się konieczność stosowania dyrektywy in dubio pro tributario, ktĂłrą tłumaczy się jako postulat rozstrzygania wątpliwości, jakie powstają przy wykładni prawa podatkowego - na korzyść podatnika (por. B. Brzeziński, Podstawy wykładni prawa podatkowego, Gdańsk 2008r. s.109). Jak zauważa się, na podatniku ciąży obowiązek przeczytania i zrozumienia tekstu prawnego, a na ustawodawcy obowiązek tworzenia dostatecznie jasnego prawa ( por. B. Brzeziński (...), s. 113)."

Artykuł  w "Rzeczpospolitej" (8 czerwiec 2010 r.)  zawiera następujący komentarz dr Ireny OżĂłg - Kancelaria Ożog i WspĂłlnicy dotyczący wyrokĂłw WSA w Poznaniu z kwietnia i maja 2010 r.:
" Dobrze się stało, że w swoich orzeczeniach WojewĂłdzki Sąd Administracyjny w Poznaniu dopatrzył się w postępowaniu podatnikĂłw działania w zaufaniu do organĂłw administracji publicznej, czyli zgodnie z konstytucyjną zasadą państwa prawnego. Nie można przecież obarczać odpowiedzialności za rzekomo nieprawidłowe rozliczenia podatkowe osĂłb, ktĂłre tylko stosowały się do zaleceń organĂłw podatkowych. I to tych samych, ktĂłre dziś starają się im zarzucić błędy w rozliczeniach. Należy mieć nadzieję, że Naczelny Sąd Administracyjny w razie skargi kasacyjnej podzieli ten pogląd WojewĂłdzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu." 


Naczelny Sąd Administracyjny aktualnie rozpatruje skargę kasacyjną w takiej samej sprawie, jak sprawy rozpatrzone przez WSA w Poznaniu.
NSA przesunął termin wydania orzeczenia w tej sprawie z dnia  8 czerwca 2010 r.  na 22 czerwca 2010 r. uzasadniając swoją  decyzję koniecznością przeanalizowania orzecznictwa WSA, w tym ww. wyrokĂłw WSA w Poznaniu.

Na stronie sejmu - podstrona Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi jest opublikowana odpowiedź Ministra FinansĂłw z dnia 24 marca 2010 r. na dezyderat Nr 21/30 z dnia 19 lutego 2010 r. wystosowany wspĂłlnie przez komisje : RIRW oraz "Przyjazne Państwo" w sprawie wstrzymania ostatecznych decyzji dyrektorĂłw izb skarbowych określających wysokość zobowiązań podatkowych podatnikom prowadzącym działy specjalne produkcji rolnej.
Odpowiedź ta nie została do tej pory rozpatrzona przez te sejmowe komisje.