W 2010 roku rynek drobiu rozwijał się pomyślnie, głĂłwnie wskutek silnego wzrostu eksportu, ktĂłry w skali całego roku osiągnie prawdopodobnie rekordowo wysoki poziom ok. 400 tys. ton. Spożycie krajowe rĂłwnież wykazuje tendencję wzrostową, po trzyletnim okresie stabilizacji. W pierwszym kwartale bieżącego roku konsumpcja mięsa drobiowego zwiększyła się o prawie5%. Przewiduje się, że w 2010 roku dynamika wzrostu tej konsumpcji może wynieść ok. 4%.
Wielkość produkcji mięsa drobiu i poziom konsumpcji
W skali całego 2010 roku przewidywany jest wzrost produkcji mięsa drobiowego do ok. 1350 tys. ton, tj. o ponad 8%, a wywozu o ponad 17% do ok. 400 tys. ton. Na zużycie w kraju pozostanie o 4% więcej tego mięsa niż przed rokiem. W podobnej skali zwiększy się prawdopodobnie krajowa konsumpcja drobiu. Szacuje się, że w 2011 roku produkcja mięsa drobiowego będzie o 6-7% większa niż w roku 2010 i wyniesie ok. 1440 tys. ton. Sprzedaż zagraniczna wzrośnie prawdopodobnie o ok. 12% do 450 tys. ton, a konsumpcja wewnętrzna o niecałe 4%.
Koniunktura w I połowie 2010 roku
W pierwszym pĂłłroczu 2010 rok panowała dobra koniunktura na rynku drobiarskim. Produkcja żywca drobiowego była opłacalna. Ceny mieszanek pasz przemysłowych obniżyły się w relacji do analogicznego okresu 2009 roku o ok. 9%, a ceny piskląt wzrosły o ok. 6%. Mimo, że ceny skupu żywca drobiowego były niższe o ok. 8%, wskaźnik opłacalności chowu utrzymywał się na poziomie zbliżonym do notowanego przed rokiem.
Spadek opłacalności produkcji
W połowie 2010 roku zaczęły drożeć pasze. Tendencja ta utrzyma się najprawdopodobniej w całym drugim pĂłłroczu. Zyski osiągane przez producentĂłw drobiu ulegną więc obniżeniu. Drożejące pasze przełożą się wprawdzie na wyższe ceny żywca drobiowego, jednak prognozowane kształtowanie się relacji podaży i popytu na krajowym rynku nie pozwoli prawdopodobnie na pełne zrekompensowanie rosnących kosztĂłw wyższymi cenami skupu żywca. Wyższe koszty żywca i zmiany stawek podatku VAT mogą się też przyczynić do ograniczenia marży przetwĂłrczej i handlowej.
Prognoza na 2011 r.
Korzystnie na perspektywy dla rynku drobiarskiego wpływać będzie prognozowane ponowne załamanie się rynku wieprzowiny. W pierwszej połowie 2010 roku mięso drobiowe było tańsze niż przed rokiem, mimo wzrostu cen detalicznych w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku. Jednak siła nabywcza polskich konsumentĂłw w 2011 roku zwiększy się jedynie nieznacznie, co będzie hamować wzrost spożycia. Może to oznaczać pogorszenie koniunktury w drobiarstwie, gdyż rosnące notowania surowcĂłw rolnych na światowych rynkach i gorsze tegoroczne zbiory w Polsce będą wywierać presję na wzrost cen pasz przemysłowych rĂłwnież w 2011 roku. Z kolei zmiany VAT przełożą się na wyższe koszty produkcji i dystrybucji mięsa drobiowego. W tej sytuacji wiele zależy od kształtowania się eksportu. Jeśli utrzyma się jego wysoki poziom i wzrostowa tendencja rozwojowa, wpłynie to korzystnie na stabilizację rynku i rentowność produkcji żywca i mięsa drobiowego. Nie należy jednak oczekiwać w 2011 roku wzrostu opłacalności produkcji drobiarskiej w relacji do 2010 roku.