Informacje

Kaczki – nowa brazylijska eksportowa gałąź

Kaczki – nowa brazylijska eksportowa gałąź

Brazylijskie drobiarstwo charakteryzuje się efektywną strategią rozwoju. W przypadku eksportu mięsa kurcząt rzeźnych pozostaje niedoścignionym globalnym liderem. Od pewnego czasu dużo zaczęto mówić także o coraz większym znaczeniu innych gałęzi produkcji drobiarskiej, które zaczynają mieć istotne znaczenie w przychodach ze sprzedaży eksportowej. Rok 2023 przyniósł nowy historyczny rekord w wysyłkach międzynarodowych brazylijskich kurczaków, ale obiecujące wyniki eksportowe ustanowiono także w sprzedaży jaj konsumpcyjnych i mięsa kaczego. Dwie ostatnie kategorie towarów można uznać za wschodzące gwiazdy brazylijskiej branży.

W całym 2023 roku dostawy zagraniczne mięsa z kaczek z Brazylii wzrosły o 18,9 proc. w porównania do wolumenu eksportowanego w roku 2022. Według danych Brazylijskiego Stowarzyszenia Białka Zwierzęcego (ABPA)  sprzedaż eksportowa mięsa kaczego w ujęciu wolumenowym wyniosła  3 507 ton w porównaniu do 2 950 ton w roku poprzednim. Przychody z eksportu wyniosły w minionym roku 13,7 mln USD.

Brazylijczycy w działaniach marketingowych koncentrują się na budowaniu pozytywnego wizerunku sektora kaczek na rynku międzynarodowym wdrażając markę „Brazilian Duck”. Strategia sektorowa bazuje przede wszystkim na wzroście sprzedaży eksportowej produktów o wysokiej wartości dodanej i premium. W strategii międzynarodowej istotne dla Brazylii jest umacnianie pozycji na rynkach Bliskiego Wschodu. W 2023 roku największymi odbiorcami mięsa kaczego była Arabia Saudyjska i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Pozostałe godne uwagi rynki to Katar, Meksyk i Japonia.

Plany rozwoju na rok 2024 przewidują silną ekspansję sprzedaży. Wzmocnienie wizerunku brazylijskiej marki realizowane jest między innymi poprzez promocję na kluczowych targach międzynarodowych.

O zarejestrowaniu międzynarodowej marki brazylijskich kaczek analitycy Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz dowiedzieli się w 2021 roku. Z wówczas opublikowanych informacji wynikało, że marką zarządza brazylijskie stowarzyszenie ABPA we współpracy z agencją odpowiedzialną między innymi za inwestycje i promocję (APEX - Brasil). ABPA nadzoruje również markę brazylijskich kurczaków, brazylijskiej wieprzowiny czy brazylijskich jaj. Aktualnie produkcja i sprzedaż eksportowa mięsa kaczego w Brazylii to zdecydowanie obszar niszowy, niemniej w opinii Brazylijczyków, jest to nisza drobiarska o wysokiej wartości dodanej, w którą warto zainwestować, a zarejestrowanie marki było świetną okazją do rozszerzenia koszyka eksportowego. Obecnie kaczki nie znajdują się nawet w pierwszej dwudziestce na liście najważniejszych produktów rolnych wytwarzanych w Brazylii w przeciwieństwie do produkcji kurczaków.  Stąd plany, aby ten rynek rozwijać, korzystając z doświadczeń i mocnej pozycji swoich kolegów z segmentu brojlerów kurzych. Celowane rynki premium dla marki „Brazylian Duck” to Bliski Wschód i Azja. Tam też zresztą, czemu dowodzi analiza rynku kurcząt, Brazylijczycy są najmocniejsi biznesowo.

Już niejednokrotnie konkurencja przekonała się, jak efektywna jest współpraca stowarzyszeń branżowych z Brazylii z administracją rządową na rynkach zagranicznych. Brazylijczycy chcą  zdobyć rejon handlowy, który dla wszystkich światowych graczy jest najciekawszym  kąskiem w sprzedaży eksportowej mięsa drobiowego. Analitycy Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz spekulują, że jeśli plany Brazylijczyków się ziszczą,  to dojdzie do poważnej walki konkurencyjnej pomiędzy światowymi liderami w produkcji i eksporcie mięsa kaczego, szczególnie na rynkach, które cechują się najwyższym wskaźnikiem wzrostu spożycia mięsa tego gatunku drobiu, między innymi w regionie Azji i Pacyfiku. Należy zauważyć, że do istotnych graczy w tej kategorii produktów należą europejskie kraje, w tym Polska. Zasadniczym kluczem do sukcesu, poza ceną, mogą być bezpośrednie powiązania kapitałowe na rynkach światowych brazylijskich liderów w eksporcie mięsa kurcząt – ocenia KIPDiP.